Artykuł sponsorowany

W jaki sposób wykonuje się badanie ciśnienia w oku?

W jaki sposób wykonuje się badanie ciśnienia w oku?

Badanie ciśnienia w oku to dokładniej badanie ciśnienia wewnątrzgałkowego. Jest to jedno z podstawowych badań diagnostycznych oczu, jakie są wykonywane w gabinetach okulistycznych. Badanie to jest bezinwazyjne i bezbolesne, wykonuje się je zarówno w trakcie standardowych badań kontrolnych w gabinecie, jak i  w trakcie badań ukierunkowanych na sprawdzenie stopnia rozwoju oraz postępów różnych chorób. Obecnie powszechnie stosowane są trzy metody badania ciśnienia w oku: tonometria bezkontaktowa, która jest przeprowadzana w trakcie rutynowej kontroli oczu oraz metoda aplanacyjna lub metoda impresyjna. Na czym polega każda z nich?

Jakie jest znaczenie badania ciśnienia wewnątrzgałkowego?

Takie badanie jest wykonywane bardzo często. We wstępie wspomnieliśmy już o tym, że tonometria jest wykorzystywana nawet w trakcie przeprowadzania rutynowych badań kontrolnych. W takich przypadkach pozwala na szybkie zdiagnozowanie lub wykluczenie niektórych poważnych chorób oczu oraz chorób ogólnoustrojowych. Takie badanie powinno być regularnie przeprowadzane przede wszystkim u pacjentów powyżej 40. roku życia, którzy są dalekowidzami. Wyraźnym wskazaniem do jego wykonania powinno też być częste występowanie u pacjenta bólów głowy, bólów oczu i bólów w okolicach oczodołów. Duże  znaczenie badanie ciśnienia wewnątrzgałkowego ma też u pacjentów, którzy już chorują na jaskrę lub mieli wcześniej zdiagnozowane nadciśnienie oczne. Prawidłowa wartość ciśnienia wewnątrzgałkowego mieści się w przedziale od 10 do 21 mmHg. Podwyższenie ciśnienia powinno być dla lekarza wyraźnym sygnałem, żeby wykonać dalsze badania diagnostyczne w celu stwierdzenia przyczyn powstania takiego problemu.

A na czym dokładnie polega badanie ciśnienia wewnątrzgałkowego?

Na czym polega tonometria bezkontaktowa?

Tonometria bezkontaktowa jest najprostszą metodą wykonywania badania ciśnienia wewnątrzgałkowego. Wykorzystywana jest ona jednak w zasadzie tylko profilaktycznie, w trakcie rutynowego badania oczu, bez wyraźnych wskazań i podejrzenia występowania u pacjenta jakichś chorób oczu. Do wykonania takiego badania wykorzystuje się tonometr. Badanie jest wykonywane bez wcześniejszego znieczulenia rogówki. Pacjent siedzi przed urządzeniem i wpatruje się w dal, w tym czasie tonometr wpuszcza do oka podmuch powietrza, który spłaszcza rogówkę, dając możliwość wykonania pomiaru ciśnienia w oku.

Badanie ciśnienia wewnątrzgałkowego metodą impresyjną

Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów z firmy Poland Optical, jednego z największych dystrybutorów urządzeń okulistycznych i optycznych w Polsce: Tonometr jest także wykorzystywany w trakcie przeprowadzania badania ciśnienia wewnątrzgałkowego innymi metodami, także metodą impresyjną. W trakcie takiego badania pacjent jednak przebywa w pozycji leżącej lub ma odchyloną do tyłu głowę. Tonometr jest ustawiony pionowo na znieczulonej wcześniej rogówce, a trzpień aparatu ją uciska. Ciśnienie oka jest określane na podstawie oporu rogówki.

Na czym polega metoda aplanacyjna badania ciśnienia w oku?

Badanie ciśnienia wewnątrzgałkowego metodą aplanacyjną jest wykonywane z zastosowaniem oprócz tonometru także lampy szczelinowej. W tym przypadku także najpierw konieczne jest znieczulenie powierzchni oka. Do powstania nadciśnienia wewnątrzgałkowego dochodzi na skutek utraty w oku równowagi pomiędzy produkcją wypełniającego gałkę oczną płynu śródocznego a jej odpływem. Przed badaniem film łzowy w oku jest zabarwiany roztworem fluoresceiny. Pod wpływem emitowanego lampą szczelinową światła, roztwór zaczyna świecić.  W trakcie badania końcówka pryzmatu urządzenia uciska szczyt rogówki. Zabarwiony film łzowy wytwarza wokół końcówki pryzmatu widoczne w postaci dwóch żółtych półokręgów zakrzywienie. Poprzez dobre ustawienie skali tonometru, w taki sposób, aby powstałe półokręgi stykały się ze sobą wewnętrznymi krawędziami, można prawidłowo odczytać wartość ciśnienia wewnątrzgałkowego.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.